3 Cheese mini pizza

I dag har jeg lagd minipizzaer hvor jeg har byttet ut den vanlige tomatsausen med en blanding av crême Fraiche og tyrkisk yoghurt.  Forandring fryder, er det ikke det man sier?🙂 Jeg brukte et stekebrett for muffins hvor jeg hadde vanlig pizzabunn.

De ble veldig fornøyde med pizza´ene her hjemme,  så de anbefales!

Pizzadeig

3 dl lunkent vann

1 ts salt

2 ss olivenolje

25 gr gjær

500 gr hvetemel

Ha mel, salt vann og olivenolje i en eltebolle 

Smuldre i gjæren.

Bruk kjøkkenmaskin og la den elte i ca 10 minutter 

Sett den så til heving i 30 minutter.

I mellomtiden kan du lage fyllet.

Du trenger:

3 dl crême fraiche

1,5 dl tyrkisk yoghurt ( gresk yoghurt går også bra)

1 ts salt

1 – 2 hvitløksfedd

Litt gressløk

ca 300 gr revet ost, 3 forskjellige slag.

Bland crême fraiche og yoghurt til en jevn røre 

Ha i salt, revet hvitløk og finhakket gressløk 

Bland godt 

Så må du rive ost, jeg har brukt Gouda, Parmesan og Cheddar 

Når deigen er ferdig hevet 

skal deigen kjevles ut. Bruk  et stort glass eller en cookie cutter til å stikk ut rundinger av deigen.

Press de godt ned og litt opp langs kantene på det smurte muffinsbrettet. Ha i ca 1 ss av crême fraicheblandingen på hver. 

Ha på osten og stek i ovn på 220 grader til de er gyldne på toppen – ca 10- 12 minutter.

Ser det ikke godt ut? 

Legg merke til «kjøkkenhjelperen» i bakgrunn… :) 

Det var en del fyll og deig igjen etter det ene brettet med pizza, aå jeg brukte litt av deigen i en pai form og hadde i resten av fyllet og osten. Neste gang jeg lager dette så skal jeg kun bruke 1/2 av pizzadeigen.

Den ble også stekt på 220 grader i 10 – 12 minutter. La den stå i 5 -10 minutter etter at den stekt slik at fyllet for satt seg litt før du skjærer den opp.

Bôn Appetit  

Dette innlegget ble publisert i Baking, Hverdagsmat, Kveldsmat, Lunsj, Middag, Oppskrifter og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til 3 Cheese mini pizza

  1. Line sier:

    Dette såg skikkeleg freistande ut:o) Veldig artig med nye måtar å lage pizza på!!

  2. swimzy sier:

    Åhh dette ser lekkert ut, må prøve ut en gang:) Så søt kjøkkenassisten du har, har en slink hjelper hjemme jeg også;)

    Klem fra swimzy

    • Merethe sier:

      Takk , ja, prøv de ut, de er kjempegode, lages stadig her hos oss. Det er så mye kos med sånne kjøkkenassistener, også er de så flinke til å holde kjøkkengulvet fritt for smuler og andre ting som ved et uhell detter ned…😉 Klem

Legg igjen en kommentar

