Sponge Cake Stabilizer

Så, hva er «Sponge Cake Stabilizer»(forkortet til SP) egentlig?

Jeg kommer stadig over oppskrifter hvor dette er en ingrediens i forskjellige kaker, is og cupcakes.

Navnet sier seg selv at det er en stabilisator, og i dette tilfellet hjelper den til med å beholde luften i en røre som inneholder egg og i de fleste tilfeller varmebehandles (stekes).

Røren blir fløyelsmyk og smidig så snart sabilisatoren piskes inn. Jeg må si jeg ble ganske så forundret over virkningen første gang jeg prøvde den!

Men for å være helt ærlig så er jo ikke dette noe man MÅ ha for å lage en velykket kake eller cupcake, men kanskje noe man kan tilsette når man ønsker å ha den ekstra garantien på at kaken ikke synker sammen etter endt steketid? Og har man ikke egg og resten av ingrediensene i samme tempertur så minsker risikoen for at kaken skal falle sammen ved å tilsette SP.

Så, hva inneholder den? Kort og greit så er det vann og kjemiske fremstilt stabilisator. Altså da e-stoffer i gruppen E400 – E495 Emulgatorer, stabilisatorer og fortykkningsmidler (gir maten konsistens) <- dette er hentet rett ut av wikipedia😉  Selv om det høres skummelt ut med disse e-stoffene så blir jo denne gruppen brukt i tusenvis av andre produkter i matindustrien, så jeg for min del bekymrer meg ikke..

Og hvor får man så tak i dette vidundermiddelet? Det eneste stedet jeg har funnet det her i Norge er hos Cacas ( en hver hjemmebakers drømmebutikk) – linken finner du HER

Egg, sukker og smør som er pisket sammen med SP. Se så blank og fin den er🙂

Dette innlegget ble publisert i Baking, Mat og merket med , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Sponge Cake Stabilizer

  1. Katrine sier:

    Så flott å få bekreftet mine egne undersøkelser rundt produktet. Jeg har begynt å like det, men enig i at det ikke er avgjørende for en vellykket kake. Takk for flott forklaring.

  2. Tora sier:

    Vel. Et poeng med hjemmebakst er for min del å unngå nettopp disse tilsetningsstoffene. Hvorfor ha noe kunstig i kaken for å endre konsistensen? Og dermed gjøre AKKURAT det samme som fabrikkene/produsentene gjør? Ubegripelig! Det er helt uaktuelt for meg å ta i bruk dette stoffet.

    • Merethe sier:

      Hei🙂 er vel til en viss grad enig med deg angående unødvendige tilsettningstoffer i hjemmebakst, men av og til så kan det jo være greit med et sikkerhetsnett for at kaken ikke faller sammen. Dessuten så tror jeg at den største «synderen» i ferdigkjøpt bakst er vel det som påvirker holdbarheten. En annen ting hjemmebakt smaker ALLTID best , med eller uten SP😉

      • Katrine sier:

        Jeg også er enig i at jeg ønsker kaken så naturlig som mulig. Nå er ikke SP nødvendigvis et kjemisk stoff, men ofte laget av palmeolje, etter det jeg har funnet ut. Og det er heller ikke store mengder vi snakker om. Dessuten, er ikke bakepulver og natron også tilsetningsstoffer? Jeg bruker SP der jeg vil være ekstra sikker på jevn overflate!!

      • Merethe sier:

        Helt enig med deg Katrine🙂 Vi får nok i oss masse tilsettningsstoffer vi sjelden tenker på. Ut fra det jeg fant ut så var E-stoffet som blir brukt i SP E420, en emulgator som gjør at fett (smør) og veske (melk / vann) blander seg og holder seg stabil, så da kan det jo godt stemme at palmeolje er en del av det.

  3. Tu Phan Ly sier:

    hvor kan jeg køber SP hen ??? må jeg bede om ard ,,, mange tak

Legg igjen en kommentar

