Vanilla Cupcakes

Vanilla Cupcakes (12 -14 stk)

100 gr smør

150 gr sukker

2 egg (romtempererte)

2 ts vanilje essens

160 gr siktet hvetemel

1 ts bakepulver

1,5 dl fløtemelk (50/50 fløte og melk)

1 ts sponge cake stabilizer (valgfritt)

Pisk sukker og smør hvitt. Minimum 5 minutter i kjøkkenmaskin. Jeg bruker «k-vispen»

Etter fem minutter has 1 egg i, skrap ned smør og sukker som har satt seg oppover kanten på bollen. Pisk i minimum 2 minutter. Gjenta med det 2. egget.

Pisk på nytt i minimum 2 minutter, tilsett så vanilje essens og sponge cake stabilizer.

Pisk på nytt i 2 minutter. Her ser du hvor glatt og smidig røre du får av å tilsette Sponge cake stabilizer.

Du kan lese mer om Sponge Cake Stabilizer HER.

Sikt så inn hvetemel og bakepulver.

Tilsett fløtemelk og bland i 1 minutt med kjøkkenmaskinen, eller for hånd med en slikkepott. Rør minst mulig får å beholde så mye luft som mulig i røren.

Så skal røren has over i muffinsformen, formen må smøres eller så kan papirformer settes i. Formene fylles 2/3 fulle ved hjelp av en sprøytepose, spiseskjeer eller så kan man også benytte den typen isskje som du ser på bilde.  Jeg synes isskjeen er lettest å bruke, og man får lik mengde røre i alle formene.

Når muffinsbrettet er fylt opp skal det stekes på 200 grader i ca 20 minutter.

Etter halve steketiden, roteres formen i ovnen slike at røren blir jevnt stekt.

Cupcakene er ferdige når de er faste når du trykker lett på dem, eller så kan du også teste med en kakenål.

For å være sikker på at cupcakene ikke synker sammen kan de avkjøles opp ned på en rist.

Når de er helt avkjølt er de klare til å bli pyntet dersom det er ønskelig. Vanilje er jo en ganskje allsidig smak som passer til det meste av smaker man skulle ønske til frosting. Men, det må også bli sagt at disse er så gode i seg selv at de strengt tatt ikke trenger noe frosting.

HER finner du oppskriften til frostingen jeg brukte på disse. Såkalte «High hat cupcakes» Helt nydelige,  en av de beste cupcakene jeg har smakt hittill!  Bilde av de kan du se øverst på denne siden.

Enjoy!!

Dette innlegget ble publisert i Baking, Cupcakes, Mat, Oppskrifter og merket med , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Vanilla Cupcakes

  1. Herlig!! Dette må prøves🙂

    • Merethe sier:

      Takk, fortell hva hvordan det gikk da🙂

      • Tenkte jeg skulle lage disse i morgen, og ha med på jobb på lørdag! Det eneste jeg er litt usikker på i oppskriften er øverst, hvor det står: «Pisk sukker og egg hvitt. Minimum 5 minutter i kjøkkenmaskin. Etter fem minutter has 1 egg i, skrap ned smør og sukker som har satt seg oppover kanten på bollen. Pisk i minimum 2 minutter. Gjenta med det 2. egget. ” Skal jeg piske egg sammen med sukker da, eller skal jeg vente fem minutter. I så fall, hva skal jeg piske sammen med sukker først?🙂

      • Merethe sier:

        Huff da, der ble det nok litt feil😦 Beklager så mye! Du skal piske sukker og SMØR i 5 minutter før du har i ett og ett egg av gangen. Hva slags frosting / topping har du tenkt å ha på? Ikke at disse MÅ ha noe da..🙂 Lykke til

  2. Takktakk! Nå gleder jeg meg skikkelig til å lage, får håpe det blir bra! Jeg tror jeg satser min vanlige smørkrem med melis, litt kjedelig, men veldig godt! Vet det finnes mange andre gode frostinger som jeg har veldig lyst til å prøve, blant annet den du har brukt til disse muffinsene! Men er vel aldri noe som heter å lage muffins for ofte, i dag har jeg kjøpt meg masse utstyr jeg gleder meg til å prøve, så måå få prøvd meg på den oppskriften du har brukt på «High hat cupcakesene»😀 Skal si fra hvordan det går i morgen jeg, igjen tusen takk! Dette er min nye favorittblogg, må få prøvd ut middagene du har postet og, særlig fristet den regnværssuppa i dag i regnværet, men heldig som jeg er kom jeg hjem til ferdiglaget nachos etter jobb i dag, så det får vi prøve en annen dag :):)

    • Merethe sier:

      Det går nok helt sikker bra🙂 Et lite tips til smørkremen: bland inn et par ss med kremost (hvis du liker det da) så får du en liten «spiss» i kremen😉 Heldig du er da, som kommer hjem til ferdig middag! Takk for koselig tilbakemelding på bloggen!:)

  3. Laila iren sier:

    Hei :O)
    Jeg har laget cupcakene fra en av oppskriftene dine, og de ble bare helt nydelige🙂
    Takk så mye for at du deler ut dine gode oppskrifter🙂
    Jeg falt så for den fine måleskjeene som er på det øverste bildet ditt,den med forskjellige måleskjeer. Hvor har du kjøpt det? Jeg vil gjerne kjøpe slik oxo :O)
    Mvh Laila :O)

Legg igjen en kommentar

