Showcase i Stockholm, fotballkamp i London og en siste krampetrekkning av årets grillsesong.

Hei folkens, nå har det vel gått litt for lang tid siden siste innlegg?

Det er ikke det at jeg ikke har lagd mat, men jeg har rett og slett ikke hatt tid til å skrive om det…  Noe av det jeg har laget er blandt annet:

*Rødvinsmarinert elgstek (du vet, fryseren må tømmes før herren i huset kommer tilbake med påfyll. Jakten startet opp i dag) med hasselback poteter og en helt vidunderlig rødvins saus.

*Dobbeltbakte poteter fylt med bacon, crême fraiche og engelsk cheddar

*Verdens enkleste wok

*Fårikål

*Høstcupcakes med eplepaifylling og kremostglasur

Oppskriftene på ovennevnte kommer i løpet av uken.

Men, nå tilbake til alt det jeg har vært så opptatt med….

For de av dere som har lest litt på bloggen min så har dere sikkert skjønt at jeg har en stor lidenskap for mat, men en av mine andre store «lidenskaper» er musikken til en utrolig talentfull herremann kalt Gavin Degraw.  Derav showcase i Stockholm hvor han skulle promotere sin nye CD «Sweeter»( <- løp og kjøp! ) Dette var ikke en planlagt tur, så sent søndag kveld / natt, etter mange tekstmeldinger frem og tilbake med mine «partners in crime» ble togbilletter bestilt for avgang Oslo S  mandag morgen kl 07.25  ankomst Stockholm kl 13.40 med retur tirsdag morgen fra Stockholm klokken 08.30. Nå vil nok noen av dere synes at det er litt i overkant men en slik reise for en showcase som varer kanskje maks 1 time, men nei, det er VIRKELIG verdt det.  Har du ikke sett denne mannen på en live konsert enda, så gjør det så fort du får anledning! Og dessuten,  mine «partners in crime»  og jeg begynner å bli rimelig drevne på dette, det er nemlig ikke første gang vi er ute og reiser sammen for konsert med Gavin Degraw. Vi har blant annet vært i København, Amsterdam, Ghent, London, Zurich, Paris og for ikke å glemme Skien og vi har hatt det like morsomt på konsertene uansett hvor vi har vært. Og for de som lurer – nei, vi er ikke en gjeng med fjortiser😉

Ja, vi følte oss priveligerte når vi slapp inn tidlig og ble servert vin🙂 Takterassen på Lydmar Hotel var et herlig sted å være akkurat da.

Ikke bare er han talentfull, men jordnær også! Tar seg alltid tid til å si hei.

Ok, jeg er kanskje ingen fjortis, men jeg føler meg virkelig som en hver gang vi skal ta bilde sammen..

Men, kvelden var jo ikke over selv om showcasen var det, så vi fortsatte festlighetene på Lydmar Hotel med pianomusikk og sang. Noen imponerende matopplevelser er det sjelden på disse turene våre, men jeg kan jo nevne en kjøtt fondue vi ble servert på en liten bistro etter en konsert i Paris.  Vi fikk de vanlige sausene / dippene som tilbehør og noen vanvittig gode råstekte poteter sammen med kjøttet som vi da stekte i fondue gryten, og jeg vet ikke om det var det at vi ikke hadde spist noe særlig i løpet av dagen eller  hva annet det var, men det er ett av de beste måltidene jeg noen gang har smakt!

Jeg må si det var godt å komme hjem og få slappet av et par dager før turen gikk videre til Stange hvor vi skulle på 50 års feiring kvelden før avreise til London. I bursdagselskapet ble vi servert koldtbord med masse godsaker og jeg hadde med DENNE kaken.

Så etter noen få korte timer med søvn gikk turen videre til London hvor vi skulle på fotballkamp på Selhurst Park og se Chrystal Palace ( <- sønnen sitt favorittlag) spille mot Middlesbrough.  Dette var den første profesjonelle fotballkampen jeg noen gang har vært på og jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har den helt store interessen. Så hva tror du ikke kjære mor gjør kun få minutter etter at kampen har startet? Joda, jeg SOVNER! Jeg antar at dette ikke er noe som skjer så ofte, men jeg fikk nå i hvert fall noen stygge blikk fra mine sidemenn.. Men jeg fikk da med meg noe før jeg sovnet.

Det var jo "duskedamer" der!🙂

Og en ørn som fløy rundt på banen før kampen begynte.

Stolt eier av ny fotballdrakt med nr 9 Steffen Iversen

Så var det min tur med litt Londonmorro så da gikk turen til utkanten av London, et koselig sted kalt Richmond hvor det finnes en koselig liten butikk med bakeutstyr som heter KooksUnlimited . Den minner veldig om Cacas butikken her i Oslo, men prisen er en del lavere.

Men nå over til en oppskrift!  Det er på tide at grillen ryddes bort, men jeg klarte ikke å la være å ta en siste grillmiddag. Grillspyd med mais, pølser, løk og paprika. Enkel, men så veldig god. Jeg serverte det med min hjemmelagede Bearnaise saus, salat med feta ost og soltørkede tomater og litt chips og potetsalat ved siden av.

Du trenger:

2 -3 grillpølser per porsjon – jeg bruker Prior kylling og kalkun da det er best smak i de.

1 stk maiskolbe per porsjon – delt i 4 biter.

ca 1/2 løk per porsjon delt i 2 slik at du får passende store skiver

1/4 paprika per porsjon

Grillspyd av stål

En god grillolje – min favoritt er Caj P. med hvitløk.

Start med å kutte opp grønnsakene og pølsene i passende biter. Tre de på grillspydene. Pensle godt med olje og la det stå og trekke til seg smaker fra den mens du gjør klar salat, poteter og saus.

Grill på middels til høy temperatur i 10 – 12 minutter. Snu spydene ofte og pensle gjerne med olje under steketiden også.

Server!

Så nå gjentstår det bare og rydde bort grillen for vinteren, og glede oss til en ny grillsesong.

Bon Apetit!

Dette innlegget ble publisert i Diverse, Hverdagsmat, Mat, Oppskrifter og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Showcase i Stockholm, fotballkamp i London og en siste krampetrekkning av årets grillsesong.

  1. Desiree sier:

    Åå så moro! Jeg bor i Kingston upon Thames, ikke langt unna Richmond i det hele tatt🙂 Grillmat.. blir alltid så fristet her på bloggen din❤

    • Merethe sier:

      Nei, det er jo ikke langt unna!🙂 Du får ta deg en tur til butikken jeg skrev om og «drømme» deg litt bort på mine vegne. Det er så masse fint der!

Legg igjen en kommentar

