Den store fårikåldagen.

 Ja, da har den stor dagen kommet!

Den siste torsdagen i september er Fårikålens dag, så jeg antar at dette er retten som er å finne på alle norske middagsbord i dag.

Eller..? Jeg har vokst opp med tradisjonen at fårikål en så kalt «søndagsmiddag» men det er kanskje bare min familie?

Uansett så er fårikål godt om det blir servert på en søndag eller torsdag så her kommer oppskriften:

Du trenger ( 5-6 porsjoner)

2 kg fårikålkjøtt ( side av lam eller sau – jeg velger alltid lam, sau blir for kraftig i smaken for min del)

2 kg kål kuttet i båter, stilken ( den kompakte delen i midten) fjernet.

1 -2 ss salt

2 – 3 ss hel svart pepper

2- 3 dl vann ( jeg vet at dette ser lite ut, men kålen gir fra seg mye vann, så ikke fall for fristelsen og tilsett mer)

litt mel til å drysse mellom lagene av kjøtt og kål hvis man vil ha en litt jevnet kraft/saus.

Legg kjøttet og kålen lagvis i en høy smal kjele og fordel salt, pepper og mel mellom hvert lag. Kok dette under lokk på middels temperatur til kjøttet løsner fra beinene. Ca 2 timer for lammekjøtt og litt lenger for sauekjøtt.

Server med kokte poteter.

 Aller best blir fårikålen ved 2. gangs oppvarming, da får alle smakene satt seg ordentelig. Jeg pleier derfor å lage fårikålen kvelden før den skal serveres og sette den kaldt natten over.

Bon Appetit

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsmat, Mat, Middag, Oppskrifter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

