Sjokoladekjeks med mange muligheter.. Oreo cookies

Oreo kjeks uten fyll Nå har det seg slik at veldig ofte når jeg skal bake / lage mat så begynner jeg med en oppskrift som jeg pliktoppfyllende følger. Men ALLTID på ett eller annet tidspunkt så begynner jeg å tenke ut nye eller andre måter jeg kan gjøre det på.

Ta for eksempel denne oppskriften, som jeg forøvrig fant på Trines Matblogg ( en inspirasjonskilde uten like!), på Oreokjeks. Kort sagt så står det nå på kjøkkenbenken min 5 varianter av denne sjokoladekjeksen. Og du lurte på hvorfor bloggen heter «Kitchenkaos»?🙂

Vel, la oss begynne på kjeksdeigen…

Du trenger:

200 gr hvetemel

150 gr sukker

50 gr bakekakao

1 ts natron

1/4 ts salt

150 gr romtemperert smør

1 sammenpisket egg – romteperert.

Start med å blande alle ingrediensene utenom egget i en kjøkkenmaskin med K-vispen. Ha så i det sammenpiskede egget i flere omganger mens maskinen går på lav hastighet. Kjeksdeigen har nå en fast konsistens men er allikevel ganske myk.

Deigen skal nå stå i kjøleskap i minimum 2 timer slik at smakene får satt seg og deigen blir godt avkjølt. Det gjør at kjeksen ikke siger så mye utover under stekingen, og du får dermed jevnere og finere kjeks. Men før deigen avkjøles kjevler jeg den ut til ca 0,4 – 0,6 cm tykkelse mellom to ark av bakepapir ( ikke det slaget som er «smurt» da det også vil gjøre at kjeksen flyter mer utover under stekingen). Slik:

Så plasseres den på et stekebrett og settes i kjøleskap i minimum 2 timer.

Da er det bare og begynne å stikke ut kjeksen, ved hjelp av en cookie cutter, et lite glass eller pepperkakeformer. Bruk det du har..

Plasser kjeksene på et bakepapir (igjen, ikke av det ferdigsmurte slaget) med litt mellomrom i mellom hver kjeks og sett de på nytt til avkjøling i ca 10 – 15 minutter.

Stek kjeksen i forvarmet ovn til 175 grader, når du så setter kjeksen inn senker du temperaturen til 170 grader og steker de i 8 – 12 minutter ( dette er avhening av størrelse og tykkelse på kjeksen). Pass på at du ikke steker de for lenge, de skal ikke være helt «tørre» når du tar de ut, men de blir det ved at du lar de stå 2 – 3 minutter på stekebrettet etter at du har tatt de ut av ovnen og så legger de over på en rist.

 Mens kjeksen avkjøles så kan vaniljekremen som skal i midten lages.

Du trenger:

50 gr usaltet smør

2 ts vanilje essens

2 ts vann

2,5 dl melis

Bland alt til en jevn masse som du truller ut i små kuler som igjen klemmes ut mellom to kjeks. Voila! Du har en herlig Oreokjeks uten skumle tilsettningsoffer av noe slag.

Men, jeg var jo ikke ferdig med disse. Du vet, når man stikker ut kjeksen så blir det alltid litt deig til overs, man kan jo selvfølgelig kjevle det ut og fortsette og lage kjeks med samme form. Men jeg lagde  noen søte små kjeksknapper med DENNE formen kjøpt hos Cacas.

Stekte og avkjølte de og fylte de på samme måte som de vanlige kjeksene.

Cute as a button😉

 Men, selv om disse var supergode akkurat slik de var så klarte jeg ikke å stoppe der..  Så hva gjør men med noe som allerede er godt nok? Jo, man dypper de i sjokolade!

Og for de som ikke liker vaniljefyllet så måtte jeg jo lage noen som kun var dyppet i sjokolade.

Kjempegode de også!

Bon Appetit

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Baking, Godteri, Mat, Oppskrifter og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Sjokoladekjeks med mange muligheter.. Oreo cookies

  1. Andrea Nornes sier:

    De så veldig gode ut!

  2. Christine sier:

    Hei. Hvor mange kjeks blir det cirka ut av denne oppskriften?

Legg igjen en kommentar

