Sjokoladekake med peanøtt frosting – en himmelsk kombinasjon.

 Det er ikke til å komme bort i fra, sjokolade og peanøtter er en helt herlig smakskombinasjon.

I denne kaken har jeg brukt en sjokoladekake med litt crunchy peanøttsmør som er dekket og fylt med en krem laget av Swiss Meringue Buttercream og kremet peanøttsmør. Det er hele er toppet med en drizzle av sjokolade ganache.  Helt fantastisk spør du meg!🙂

Start med å sette stekeovnen på 175 grader

Denne oppskriften holder til 2 springformer 18 cm diameter  – bruk begge former slik at du får en høy og fin kake.

Sjokoladekake med crunchy peanutbutter 

200 gr hvetemel

40 gr bakekakao

280 gr sukker

3 ts bakepulver

80 gr smør – romtemperert

3 – 4 ss peanøttsmør – crunchy

2,4 dl melk

2 egg

Ha smør, peanøttsmør, mel, sukker, kakao og bakepulver i bolle til kjøkkenmaskin.

Bruk k-vispen og bland på lav hastighet til det hele har fått en sand aktig konsistens.

Spe sakte med melken mens maskinen går på lav hastighet, så til slutt ett egg av gangen.

Bland i ca 30 sekunder etter at siste egg er tilsatt eller til du har en glatt røre.

Fordel røren i de formene ( bruk gjerne vekt og vei opp slik at du får lik mengde i hver form) og stek på 175 grader i ca 40 minutter eller til en kakenål ikke blir deigete når du stikker den i midten av kaken.

Avkjøl kaken på rist i formen i ca 5 minutter før de tas ut av formen og avkjøles helt.

Mens kakene avkjøles skal fyllet og frostingen lages.  Denne porsjonen holder til å dekke kaken og fylle en 4 lags kake.

Peanutbutter Swiss Meringue Buttercream

225 gr eggehvite ( ca 7 store egg)

375 gr sukker

525 gr usaltet smør

1 knivsodd salt

1,5 ts vanilje essens

1-2 dl kremet peanøttsmør – romtemperert

Start med å kutte smøret i små terninger. Skill eggene ( frys gjerne ned plommene dersom de ikke skal brukes – det går fint å bruke disse senere til baking eller f.eks Bearnaise saus ).

Pisk eggehvite og sukker i en metall eller glassbolle over en kjele med småkokende vann (bruk gjerne handmikser), til alt sukkeret er smeltet og eggehvitene er varme ( ca 65,5 grader dersom du bruker sukkertermometer) – 7 – 10 minutter.

Så skal piskingen fortsette i en kjøkkenmaskin helt til eggehvitene er  helt avkjølt (viktig!) dvs ca 10 -12 minutter. Til dette brukes ballongvispen som følger med de fleste maskiner.

Så skal smøret tilsettes, bytt da til «K-vispen» og la maskinen gå på lav -> medium hastighet hele tiden mens du har i en og en terning av gangen, la smøret blandes godt med marengsen før du tilsetter en ny.

Når alt smøret er tilsatt skal salt og vanilje tilsettes og så til slutt peanøttsmøret. Bland godt med middels hastighet. Tilsett litt av peanøttsmøret av gangen og smak til du får ønsket «styrke» på peanøttsmaken.

Så skal kaken settes sammen.

Del hver av kakene i 2 og ha lik mengde av peanøttfrostingen i mellom hvert lag ( bruk gjerne vekt til dette også).  Pass på at du plasserer lagene rett ovenfor hverandre slik at du får en jevn, fin og høy kake. Det gjør ingenting om litt av frostingen «tyter» ut på sidene, dette rettes opp når kaken skal dekkes med den samme kremen.

Sett så kaken i kjøleskap i ca 30 minutter slik at den får satt seg litt og den blir med stabil og dermed letter å smøre inn med resten av kremen.

Smør så et tynt lag med peanøttkremen rundt hele kaken, bruk en spatell til å få jevn tykkelse på denne. Det gjør ingenting om kaken synes igjen dette tynne laget da det kun er for å dekke til eventuelle smuler og det blir letter og få en jevn ytterkant hvis du tar deg tid til å gjøre dette.

Sett så kaken i kjøleskap i 30 minutter igjen slik at kremen igjen får satt seg litt.

Så skal kaken dekkes med resten av kremen, dette kan du gjøre ved å bruke en spatell og bre den jevnt utover toppen og kantene, eller så kan du lage en ruffle effekt på kantene ved bruk av en sprøyteposer og en petal tip ( du kan se hvordan jeg gjorde dette HER  )

Pynt så med smeltet sjokolade eller sjokolade ganache.

Denne kaken ble gitt bort så jeg kunne dessverre ikke skjære den opp for å vise hvordan den så ut inni, men jeg kunne jo ikke gi bort kaken uten å vite hvordan det hele smakte så derfor lagde jeg noen få minicupcakes av røren og frosting.

De smakte helt utrolig godt!

Ha en fin helg med masse bakeglede.

Bon Apetit

Dette innlegget ble publisert i Baking, Cupcakes, Kake, Oppskrifter og merket med , . Bokmerk permalenken.

43 svar til Sjokoladekake med peanøtt frosting – en himmelsk kombinasjon.

  1. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som helgens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

  2. Det såg bare super herlig ut..:D

  3. gina sier:

    åh…jeg er sikker på at sjokoladekake er djevelens håndtverk!

  4. Tone Lovise sier:

    Nam! Livsfarlig å se på sånt på en fredags ettermiddag😉 God helg!

  5. neko sier:

    Fy faen jeg døøør! Den vil jeg så gjææærne haaa!!! Ser helt fantastisk ut!

  6. Lisa sier:

    Hei! denne kaka så jo veldig spennende ut!😀 men jeg kunne tenke meg å bare lage den i «cupcakes-format»😛 Hvor mange grader, og hvor lang tid brukte du på de små?
    Klem fra Steinkjer!

    • Merethe sier:

      Hei, og takk for det🙂 Mini cupcakene ble også stekt på 175 grader men i 10 – 12 minutter. Kan godt sjekke med kakenål (eller tannpriker el ) på disse også.

      Håper det smaker!

      • Pia sier:

        Nå blir det kake party her… Tror man kan tilsette litt brandy i kaken eller i kremen for å «spice up» smaken… Den ser helt farlig lekker ut.. Nam..

      • Merethe sier:

        Morsomt med kakeparty!🙂 Jeg må innrømme at smaksløkene mine er litt «barnslige» og ikke er så glad i «spritet» opp kaker eller sjokolader, men dersom jeg skulle hatt brandy i den så vil jeg tro at det passer best å ha den i kremen😉

        Lykke til og fortell meg gjerne hvordan den ble!

        Fortsatt god helg🙂

  7. Gry1976 sier:

    Stolt!!!!😉

  8. Den kaken så helt RÅ ut! Håper du vil dele den på facebooksiden til Det søte liv også med link til bloggen din, så får enda flere glede av oppskriften:-) Hilsen Kristine

  9. Marie sier:

    Nå skal det bakes!🙂

  10. Mmmmm. Blir nok mange slike her. Med en familie som elsker sjokolade og peanøttsmør, blir nok dette en vinner ;o) Takk for at du deler. PS: Kan den fryses?

    • Merethe sier:

      Takk🙂 Kremen og kaken kan fryses hver for seg, men jeg tror nok at kaken blir ganske «soggy» hvis du fryser den ferdig satt sammen. Hvis du skal bruke krem som er fryst tiner du den over natten i romtemperatur før du pisker den opp igjen.

  11. Siv sier:

    Ser fantastisk, blir til min søsters bursdag neste helg🙂

  12. AMMAR sier:

    MÅ MAN BRUKE KJØKKENMASKIN ELLER GÅR VANLIG VISPER GREIT?

    • Merethe sier:

      Hei. Hvis det er når du skal tilsette smøret i peanøttkremen du tenker på så har jeg aldri prøvd det med en håndmikser. Jeg ville i så fall passet på å ha den på laveste hastighet. Alt det andre vet jeg går greit med vanlig håndmikser.
      Lykke til og fortell hvordan det gikk hvis du lager den🙂

  13. Anne-Irene sier:

    ÅHERREGUUUUD det såg godt ut!!😀
    Synd at jeg holder på med litt slanking nå😛 Men skal lett prøve den senere

  14. Erika sier:

    Denne oppskriften har overbevist meg om at jeg ikke kan leve uten en kjøkkenmaskin lenger🙂

  15. Nina B sier:

    «Lavkarbo» kake jo😉
    Får vann i munnen av denne kaken her!

  16. Cake Boss sier:

    den marengsen ble har og som smør nesten, smakte bare smør. Er du sikker på at man skulle ha over 500 gram smør??

    • Merethe sier:

      Hei, så synd at du ikke likte den.
      Ja, det skal være 525 gr smør i denne.
      Jeg lurer på om smøret ditt var for kaldt? Denne type swiss meringue buttercream skal serveres romtemperert og da er det minimalt med smørsmak. Dersom du ikke har gitt opp hele kaken så anbefaler jeg at du lar den stå et par timer i romtemperatur og pisker den opp på nytt.

      Lykke til!

  17. Mette sier:

    Nydelig kake!
    Er den like god om den bakes på en fredag og serveres lørdag?
    Flink du er!🙂

    • Merethe sier:

      Hei, og takk for fine ord 🙂

      Jada, det går fint å lage den dagen i forveien. Bare husk å ta den ut av kjøleskapet et par timer før du skal servere den. Da kommer alle smaker i kremen til sin fulle rett!

  18. chickmonster sier:

    ooh va va voooom! Dette virker jo bare helt ut av himmelen. NAM!

  19. Carita sier:

    Hei! Da jeg så denne kaken så måtte jeg bare lage noe lignende🙂 Sjokolade + peanøtter er såå utrolig godt!

  20. Carita sier:

    Lagde cupcake, har ikke så mange kakeformer (ennå) du kan se bilde + oppskrift på bloggen min🙂 Men må nok få laget kakevarianten snart. (ser *så* sinnsyk god ut!)

Legg igjen en kommentar

